Koll på bollen

Soccer tactics

Ola Lidmark Eriksson och Joakim Plogell lägger mycket av sin vakna tid på att se och diskutera fotboll. Tack vare sitt verktyg Playmaker kan de nu göra det och få betalt. Fotbollsklubbar, mediehus och spelbolag är exempel på kunder som kan ha nytta av den molnbaserade tjänsten som samlar in statistik från fotbollsmatcher.

– USA och England var tidigare med detta men ingen har gjort det så bra här. Vi är nu bland de bättre i världen när det kommer till football analytics, säger Ola.

Som klubb kan du se hur respektive spelarna presterar under en match vad gäller löpning, antal pass, nickar, skott och annat. Detta kan ligga till grund för hur du bäst nyttjar spelaren i din trupp eller vad den ska träna mer på.

– Du kan även addera data kring hur spelaren sovit eller varit skadad exempelvis, säger Ola.

Vänder du på det så kan du också se hur dina motståndare agerat historiskt och få analyser på hur ni bäst försvårar för dessa. Eller om du är intresserad av att köpa en spelare som kan du få fram en stor informationsmängd kring spelarna.

Flera klubbar köper i dag deras tjänster, men marknaden växer. För spelbolag och media inom sport är det förstås också intressant att kunna presentera mer detaljerad information i syfte att ge konsumenterna så mycket matnyttigt som möjligt.

– Vi har testat att utifrån vår data analyserat hur matcher ska sluta och kollar på på Stryktipset som exempel så får vi fler rätt än experterna.

Nyligen kontrakterade allsvenska laget Gif Sundsvall Playmaker för att få hjälp med sin analys.