Årekjol prisad som bästa produkt på ISPO-mässan

Peak Innovation-vinnaren från Guldgalan 2013 Sissi Kewenter, fick ta emot ännu ett pris på måndagen. Under ISPO-mässan i München kammade hennes företag SKHOOP hem utmärkelsen Overall Winner i tävlingen Scandinavian Outdoor Award för sin korta täckkjol med avtagbar innerkjol. Priset delas ut av branschorganisationen Scandinavian Outdoor Group.

– Det är fantastiskt roligt och ett erkännande för mig. Många stora outdoormärken har kopierat täckkjolen, så det känns fantastiskt att få den här bekräftelsen, säger SKHOOPs grundare Sissi Kewenter som också är orginalkjolens skapare.

Åre är ett hett namn på Europas största outdoormässa i år. Förutom att Östersundsföretaget Woolpower fått pris, har även Klättermusen och skidtillverkaren Extrem prisats i årets ISPO-mässa.

– Det är otroligt att alla vi tre Åreföretagare fick varsitt pris. Vi är jättestolta och försöker agera goda Åreambassadörer, säger Sissi Kewenter.

SKHOOP har nått långt sedan starten vid millenieskiftet. Första året såldes tjugo kjolar, merparten av dem i Åre. I år säljer företaget 15-20 000 kjolar per år och finns i sju europeiska länder, samt USA och Kanada. Outdoor-mässan ISPO är en av årets viktigaste branschhändelser.

– Mässan är ett viktigt tillfälle att få träffa mina underleverantörer av material till plaggen. Lika viktigt är det att få visa upp varumärket och kollektionen för återförsäljare och distributörer. Just nu har vi lanseringar på gång i Österrike och Frankrike, säger Sissi Kewenter.

Sissi Kewenter vann resa, boende och en monterplats på årets ISPO-mässa genom Peak Innovation Award på Guldgalan i höstas.