Keep moving – En studie för bättre, friskare hälsa

”Vi och våra barn rör oss allt mindre och blir mer och mer stillasittande. Endast 44% av killarna och 22% av tjejerna kommer upp i Världshälsoorganisationens (WHO) rekommenderade mängd på en timme fysiska aktivitet per dag. Vi har bestämt oss för att knäcka koden kring detta och vända på trenden. Skulle ni vilja vara med?”

Arbetet görs i projektet Internet of Things för folkhälsa genom sport- och friluftsliv. Där börjar vi med att undersöka vad som driver och motiverar oss till rörelse och vad som hindrar oss. Därefter tittar vi på hur vår digitala värld kan skapa en förändring av problemet och inspirera de som idag inte rör sig tillräckligt. För att kunna genomföra detta söker vi nu “familjer” som vill hjälpa oss.

VAD INNEBÄR DET ATT VARA MED OCH VAD SÖKER VI?

  • En aktiv/passiv ”familj” som består av minst ett barn och minst en vuxen som delar fritid.
  • Barnets/ns ålder är från 6 år och uppåt.
  • Barnen i familjen gör 14 korta aktiviteter (”microäventyr”) i sällskap av de vuxna, när ni vill under fem veckors tid med start under december 2018 och slut den 13e januari 2019.
  • Max en aktivitet per dag och efter varje kommer ni svara på några enklare frågor kring det ni upplevt.
  • Aktiviteterna kommer som överraskningar i en kalender som öppnas i tur och ordning.
  • Aktiviteternas längd varierar, de flesta är kortare än en halvtimme. Upplägget har vi gjort för att det ska vara enkelt och passa in i en vardag.

EXEMPEL PÅ ÖVERRASKNINGAR

TVÅ ENKLA ÖVNINGAR
Uppdrag: Den första övningen heter sidobalans och skall göras någonstans inomhus. Den andra övningen är balansgång och skall göras utomhus. Gör dem i valfri ordning och svara sen på frågorna.
Tid: ca 10 min för övningar och 10 min för frågor.

HEMLIGA FIGURER
Uppdrag: Titta på korten i påsen. Kan du hitta liknande figurer runt omkring där ni bor? Fota en eller flera figurer och skicka in samt svara på 3 frågor.
Tid: ca 10-20 min för aktivitet och 10 min för frågor.

Som deltagare kommer du/ni ge oss kunskap om vad som är lockande kring att röra sig och vad som upplevs som jobbigt. Vad är det som gör att vi sitter still och vad kan få oss att ändra oss? Det finns också möjlighet att vara med i fortsättningen av projektet men det är inget man måste göra för att vara med i denna del. Delen vi gör nu startar i december 2018 och håller på till 13e januari 2019. Hela projektet pågår fram till juni 2020 och vi tycker det vore jättekul om ni vill fortsätta hjälpa oss hela vägen!

Ditt intresse anmäler du genom att skicka ditt namn, orten du och din familj bor på, till Kajsa eller Karl-Petter.

Kajsa Silow på 070-265 38 81 | kajsa.silow@ffcg.se

Karl-Petter Åkesson på 070-774 67 97 | karl-petter.akesson@ffcg.se

Du kan ladda ner vår inbjudan i .pdf format här.

OM PROJEKTET

Projektet IoT (Internet of things) för folkhälsa genom sport- och friluftsliv är ett innovationsprojekt som skall undersöka hur man kan med modern smart teknik få fler att röra på sig. Arbetet börjar med att undersöka drivkrafter och hinder kring mer rörelse i vardagen och skall sedan se hur smart teknik kan locka fram mer aktiviteter. Projektet jobbar både med existerande idrottsarenor men även platser så som friluftsområden.

Projektet stöds ekonomiskt av det strategiska innovationsprogrammet för sakernas internet (IoT-Sverige), en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Projektet pågår fram till juni 2020.

PARTER I PROJEKTET

Offentliga aktörer: Östersunds kommun och Åre kommun
Företag: IT-bolagen Forefront och Sigma
Idrotten: Svenska Skidförbundet, alpint och Jämtland-Härjedalens idrottsförbund
Forskning: Uppsala Universitet
Koordinerande part: Peak Innovation