Studie- och affärsutvecklingsresa till Lofoten

Den 18:e till 20:e maj 2016 genomförde Peak Innovation en studie- och affärsutvecklingsresa till Lofoten i Nordnorge tillsammans med 20 deltagare från Jämtland Härjedalen, verksamma inom besöksnäringen. Målet med resan var att ge företag inom regionen nya kontakter, inspiration och kompetensutveckling för ökad lönsamhet. Dessutom var resan ett steg i att utveckla samarbetet mellan besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och klusternätverket Innovative Opplevelser i Nordnorge. Likt Jämtland Härjedalen är Innovative Opplevelser med i Adventure Travel Trade Association (ATTA) och ett samarbete med fokus på produktinnovation för bättre affärer är sedan tidigare påbörjat med detta klusternätverk.

 

” Mest imponerad är jag av att alla de norska deltagarna kunde varandras produkter så väl! De sålde in varandra och talade mycket positivt om sina kollegor. Samarbetet var nyckeln till deras framgång. Forskningen inom turism där de var ute på fältet och jobbade nära aktörerna var fantastiskt, aktörerna fick feed-back direkt och kunde använda forskningen till att förbättra sina produkter”
Lotta Florin, Buustamons Fjällgård, Åre

 

Med på resan var företag som i Jämtland Härjedalen erbjuder upplevelser inom bl.a. turridning, längdskidor, forsränning, mat, jakt och samiska upplevelser likväl som representanter för destinationsbolag och turismutbildning.

Under vistelsen i Lofoten fick deltagarna träffa flera upplevelseföretag, som prisbelönta XXLofoten, Frode Hov och Lofotr Vikingmuseum på Borg. Gruppen fick även träffa Lofotens destinationsorganisation för att ta del av hur de jobbar och hur Lofoten utvecklats som besöksdestination. Dessutom genomfördes studiebesök på både Thon och Scandic Hotel där deltagarna fick lära sig hur boendeanläggningarna både lyckas vara upplevelser i sig själva likväl som att framgångsrikt samarbeta med de mindre upplevelseföretagen i Lofoten. Deltagarna fick även ta del av Lofotens historia och tørrfiskens betydelse (och hur denna storytelling tas tillvara idag inom besöksnäringen) genom en Fiskeværsvandring på Svinøya.

 

”Jag tror att en grej som vi borde inspireras av är stoltheten de norska företagen visade upp när de berättade om det goda samarbetet. Hur viktigt är det inte med VI-känsla!”
Ida Klockervold, Sörmons Stugby

”Väldigt, väldigt bra studieresa. Lärde mig mycket och träffade nya bra kontakter.”

Kerstin Arnemo, Inlandsbanan

För de norska företagen i klusternätverket Innovative Opplevelser har samverkan med forskningen utgjort en viktig aspekt för upplevelsedesign. Därför deltog även forskaren Dorthe Eide under resan och höll ett föredrag om kvalitetssäkring och testing som metod i innovationsprocesser. Metodiken för upplevelsedesign inspirerade många av de svenska deltagarna att själva börja jobba med nya verktyg för att designa och förbättra sina upplevelser.

 

Peak Innovations uppdrag är att öka förutsättningarna för att idéer inom sport, turism och friluftsliv blir innovationer, som i sin tur blir företag eller utvecklar företag som erbjuder tjänster eller produkter. Peak Innovation finansieras av VINNOVA, Region Jämtland Härjedalen, Mittuniversitetet och Åre Kommun och är en partner som erbjuder kontakter, kunskap och drivkraft för forskning och affärsutveckling.