Sweare

Om Per Brännäng och Malin Åkerlund får som de vill kommer ingenting vara sig likt i längdspåret framöver. Företaget Sweare satsar stort på snygga och funktionella kläder för längdskidåkning, en bransch som historiskt sett inte varit särskilt trendkänslig men som nu lockat många modemedvetna motionärer.

– Intresset är större än någonsin för längdskidåkning. Marknaden växer både i Sverige och internationellt med Kina och Japan som två bra exempel. Det finns helt enkelt ett behov av förnyelse, säger Per Brännäng.

Malin Åkerlund har tidigare arbetat med att ta fram klädkollektioner för Haglöfs och Norröna, Per Brännäng är ingenjör inom området innovation och design. Efter att ha bott i längdskidåkningsmeckat Holmenkollen i Norge valde de båda grundarna att etablera företaget Sweare i Åre. Till en början utifrån en känsla att det borde finnas kreativa samarbetspartners  på orten och möjligheten att testa produkterna i tuffaste tänkbara fjällmiljö. Att sedan Åre satsar stort på längdåkning bland annat genom Årefjällsloppet och att bygga ut spårsystemet är ytterligare en bonus. Per Brännäng konstaterar att de snart fick ett kvitto på att de valt rätt.
– När vi kom i kontakt med Peak Innovation och Inkubatorn på Mid Sweden Science Park fick vi flera goda kontakter. Det tillsammans med närvaro på Vinnande Sportdesign dagen och Åre Kapitalmarknadsdagar gav oss en flygande start. Vi har nu insett att MiUN har många bra labb och testmiljöer som kan bidra till framtida produktutveckling.
Den nya längdskidkollektionen lanseras vinter 2015/16.