Datorer och innovation har varit en del av Åsbon Johan Klitkous liv ända sedan han var liten.
– Jag var nog en typisk datanörd i min ungdom. Innan internet satt jag med det som hette BBS (Bulletin Board System) och kopplade upp datorer mot varandra. Och jag såg tidigt upp till de som var lyckade entreprenörer. Jag har alltid strävat efter att åstadkomma det lilla extra och att driva saker framåt, säger han.
Inte helt oväntat är Bill Gates och Steve Jobs två stora inspiratörer och förebilder för honom. Men även hårdrockare har varit betydelsefulla för hans entreprenörskap.
– Jag gillar hårdrock, och för de band som når stora framgångar ser man att det ligger extremt hårt och medvetet arbete bakom, man kan inte bara leva ett rockstjärneliv för att lyckas. Det är något jag alltid beundrat, säger Johan Klitkou.
I över 15 år har han jobbat med streaming. Hans företag – som tidigare hette Streamingbolaget – har erbjudit tekniska lösningar och experthjälp till stora företag. Men för tre år sedan ville Johan och hans kollegor skapa något nytt.
– Vi ville testa att utveckla våra plattformar för en bredare kundgrupp, och då startade vi Streamify, säger han.
Tjänsten gör det möjligt föreningar att livestreama och samtidigt kunna ta betalt. Föreningen kan både sälja biljetter till sändningen och dessutom sälja produkter och ta betalt för sponsorer.
Om någon undrar hur komplicerad en streamingplattform som Streamify är, så berättar Johan att den innehåller cirka 600 000 rader kod! Affärsmodellen bygger på att det är gratis för kunden och Streamify tjänar pengar först när kunden själv tjänar pengar.
– Om du tittar på andra streamingtjänster så måste du ha en stor publik för att tjäna pengar. För oss var det viktigt att den som sänder ska tjäna något redan från första tittaren. Det kan man säga är vår innovation, säger Johan.
Intresset för Streamify har rusat i höjden under 2020. I och med Coronapandemin så beslöt man att höja den intäktsprocent som går till användaren. Nu får den som sänder 90 procent av intäkterna och 10 procent går till Streamify.
Tjänsten har cirka 2 500 kunder idag. Och det växer stadigt.
– Vi blir fullständigt nedringda från alla olika branscher just nu. Vår kurva pekar rakt uppåt. Det här året har vi nog fem- eller tiodubblat antalet användare.
Johan Klitkou lyfter gärna fram Sverige och Skandinavien som duktiga på innovation.
– Jag skulle säga att de flesta konkurrenter till oss finns här, om man ser internationellt så ligger vi väldigt långt fram när det gäller innovation. Jag tycker att man kan slänga ut jantelagen. Och så vill jag hellre använda ordet Smartjämte i stället för Surjämte. Det finns minst en innovatör i varje by här i Jämtland, säger han.
Under hösten pågår ett mycket spännande samarbete mellan Streamify och Stockholm Basket. Ett projekt som också kan vara ett svenskt rekord.
– Under basketsäsongen hjälper vi Stockholm Basket att livesända 6 500 matcher. Det är ungefär 300 matcher per helg, något som troligtvis är ett svenskt rekord i livesändning, säger Johan Klitkou.