Att ha koll på prylar är sjukt tråkigt – det kan vi tjäna pengar på

Vi träffar Olle Lundberg grundare av Reabridge och vd Viktor Stjernefeldt på kontoret i Östersund. Ett företag i PEAK Accelerator i Åre som nu satsar på att växa internationellt med en digital plattform som håller reda på kundens produkter och processer.

Vad är ert erbjudande? 

Vår lösning är att hålla koll på kunders prylar och processer. Som nycklar och nyckelhantering, städ- och fastighetsservice och uthyrning av utrusning, säger Viktor Stjernefeldt 

En plats eller en produkt märks med en unik symbol, sifferkod, chassinummer etc. Märkningen scannas med en mobil app. Inläsningen knyts till kundanpassade funktioner som t ex in- och utlåning, service och felanmälan.  

Vi kan idag erbjuda en kostnadseffektiv lösning  i en agil utvecklingsprocess. Att bygga en lösning för en ny kund tar oss ca en till två timmar. Vi utvecklar sedan tjänsten under gång – kostnadseffektivtsnabbt och mindre risk att gå fel Som exempel utvecklade vi ett system tillsammans med kommunen för att hålla koll på skyddsutrustning i corona-pandemin. Under tre till fyra dagar går vi från avtal till att vara up-and-running.  

Hur uppkom idéen? 

Idén kom i ett av Olles tidigare bolag – QRad med en tjänst som byggde på QR-koder och att förenkla hanteringen av annonsutrymme på flygplatser, bussar etc.  

–Vi sökte andra användningsområden för vår tjänst. Under ett möte bollades idéer med en representant för JOBmeal. Här fanns ett tydligt behov av att hålla koll på processer i företaget som service och leveranser, säger Olle Lundberg. 

Här insåg vi snabbt att det fanns ett stort behov på marknaden och liten konkurrens. Vi gick vidare i samtal med Måltidsservice och Jämtkraft och utvecklade en ny plattform. 

2015 bildades Realbridge med nya ägare och sex miljoner i riskkapital. Bolaget rekryterade säljare och utvecklare. Gick på offensivt och drog på sig kostnader som de inte riktigt lyckades sälja in på.  

– Vi fick hybris och drog på för mycket. Att nå ut på marknaden med en ny produkt tog längre tid än vi trott. Vi tappade fokus och sälj. En bra försäljning är viktigt för att lyckas.  

Idag växer bolaget rejält och nytt kapital på fyra miljoner skjuts till av bolagets 36 ägare. 

 

Hur ser ni på utvecklingen de närmaste åren? 

–Närmaste åren vill vi utveckla den bästa digitaliseringsplattformen för manuella rutiner som inte konkurrerar med befintliga affärssystem. Vi siktar i första hand på att växa i Norden och Europa, säger Viktor Stjernefeldt. 

–Vår strategi är att utveckla marknader i partnerskap. Partnerskap med mindre nischade företag ger oss ett bra fokus och möjliggör tillgång till nya marknader. Våra partners säljer oftast vår produkt som ett mervärde under eget varumärke.  

–Närmaste fem åren siktar vi på att dubbla vår omsättning varje år, framförallt i Sverige men även utomlands. Våra stora utmaningar är att hitta rätt partners givetvis. En av våra stora utmaningar är också att sprida informationen om plattformen. Att göra produkten och tjänsten känd. 

Vad förväntar ni er av PEAK Accelerator i Åre 

–Vi söker inspiration och kunskap i hur vi ska gå vidare internationellt. Hur vi konkret utvecklar våra tillväxtstrategier säger Viktor Stjernefeldt.  

–Kanske kan vi få inspel på möjliga partner som vi inte har i tanken. Acceleratorn är också ett nätverk för oss att sprida kunskapen om Realbridge och hitta möjligheter att kombinera vår tjänst med andras i acceleratorn. 

 

Text: Team PEAK Accelerator

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.