Fanny Näslund och Estefania Coral Andrade startade butik ”Vågen – zero waste” 2020. Deras affärsidé går ut på att reducera onödigt förpackningsmaterial för både livsmedel, kosmetika och rengöringsprodukter. Ganska raskt kammade de hem flera prestigefyllda utmärkelser, som Änglamarkspriset och Östersunds kommuns miljöpris. Men det är inte helt lätt att ändra konsumenternas shoppingbeteende.
– Det tar tid att etablera en ny vana, till exempel att ta med egna förpackningar och burkar till affären, säger Fanny.
Med Vågen vill Estefania och Fanny göra det enklare att leva hållbart. De sätter fokus främst på att undvika plast och dubbelförpackningar, i stället handlas varor som till exempel ris, mjöl och tvål på lösvikt. En basvara i vanliga butiken är ofta förpackad i flera lager, många gånger helt i onödan, menar Estefania och Fanny.
– Vi är som ett filter och tar bort det vi inte vill ha själva, förutom förpackningarna gäller det även produktion och ingredienser. Våra varor är helt naturligt framställda.
Ambitionen med det nya butikskonceptet är också att skapa ett nytt sätt att driva butik. I många andra länder är ”zero waste”, inget avfall, redan en etablerad företeelse.
– Vi hoppas att den här typen av affärer blir mer vanliga i Sverige i framtiden, att det blir ett etablerat sätt att konsumera, säger Estefania.
I början la butiksgrundarna mycket tid på att hitta bra leverantörer som kunde erbjuda högkvalitativa, giftfria varor på lösvikt. Numera har de upparbetat bra kontakter, och de blir till och med spontant kontaktade av nya aktörer som vill sälja sina varor. Även om långt ifrån alla kan möta deras höga krav på innehåll och minsta möjliga packmaterial. Däremot får Fanny och Estefania fortfarande jobba hårt för att öka kännedomen om butiken och vad de kan erbjuda.
– Vi har fått priser och utmärkelser, och mycket uppmärksamhet i media. Det är många som ger glada och uppmuntrande tillrop. Men som någon klok person en gång sa: ”I can’t eat cred for breakfast”, säger Estefania.
– Jag tror att vi måste göra det enklare att konsumera bättre. Här finns till exempel ingen bra parkering, och de flesta vill handla allt på samma ställe när de köper mat. Därför tittar vi på nya möjligheter, både för butiksplaceringen, men också möjligheterna att sälja på webben, säger Fanny.
Den genomsnittliga kunden är en kvinna, och det är mest yngre och äldre som handlar i butiken.
– Vi kan räkna på ena handen hur många män som handlar här. Däremot kan de gärna kika in och ge uppmuntran. Män kontrollerar makt, pengar och vilka som ska få priser, men våra kunder och även leverantörer – de är kvinnor, skrattar de båda.
Oavsett utmaningar är både Fanny och Estefania fast beslutna om att kämpa vidare med sin affärsidé.
– Vi började helt utan stöd. Vi samlade in 65 000 kronor via crowdfunding, och sedan har vi löst det utan vare sig lån eller krediter. Vi har klarat verksamheten genom corona, graviditeter och pågående universitetsutbildningar. En anledning till att vi nu sökte stöd hos inkubatorn är att vi ville visa att det är på allvar. Vi är inte bara två tjejer som säljer pasta, säger Estefania.
– Vi vill vara mer drivande i förändringen och påverka hur människor handlar. Så ICA och Coop, gör er redo – här kommer vi! Vi tror på det här och vi tänker fortsätta, säger Fanny.