Ny unik lösning för interaktiva mässor med serious gaming

Andreas Richter är vd och grundare av företaget Virtuell Design. Ett bolag som erbjuder 3D-visualisering och engineering för att kommunicera och designa processer för tillverkningsindustrin. Under pandemin kom idén till ett virtuellt showroom. En innovativ lösning som kan komma att förändra hela tanken kring stora internationella mässor.

För åtta år sedan flyttade Andreas från Helsingborg till Åre och har nu kontorsplats på House B. Kvar i Skåne finns resten av gänget på Virtuell Design. Sedan starten 2001 har bolaget byggt på sin spetskompetens inom VR & AR med affärsområdet Engeneering, för kompetens inom energi, kärnkraft och Automotive. Bland kunderna återfinns exempelvis Tetra Pak, Vattenfall, Volvo och IKEA.

– Under pandemin fick många tänka om och anpassa sig till nya förhållanden. Det märktes inte minst bland våra kunder som hade svårt att visa upp sina produkter på mässor. Ingen kunde resa. Mässorna ställdes in. Då kom tanken på ett virtuellt showroom.

Andreas tänkte att det borde gå att skapa genom serious gaming, att använda samma teknik som i spelvärlden fast för industrin. Tidigare var datorerna dyra och bara deras största kunder hade resurser att satsa på VR. Nu kan alla med en produkt att visa upp använda sig av 3D-visualisering, från förpackningsdesign till avancerade maskiner.

– Det var ett enkelt koncept, solklart i mitt huvud men att få andra att se samma sak var svårt. Till en början fick vi inte till det. Vi snickrade vidare på idén mellan våra andra projekt och på egen tid. Så under förra året beslutade vi att prioritera detta och vi kunde äntligen fokusera på att få en färdig produkt.

Ett alternativ till dyra, energikrävande mässor

Det finns många fördelar med ett virtuellt showroom, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Antalet resor kan minskas, vilket sparar miljö, tid och pengar. Dessutom är utrymmet på mässan ofta en begränsning, men i en virtuell värld får alla produkter plats.

– Att kunna visa upp alla sina produkter är en usp i sig. Tillgängligheten är en annan viktig del som gör att tröskeln blir lägre för att ta en första titt. Kunden eller någon som bara är lite intresserad behöver inte åka i väg på en mässa på andra sidan jorden. Det går att ta första steget i datormiljön, springa runt i en 3D-värld och titta på olika produkter, se hur de fungerar, trycka på knappar. Där finns också säljaren som kan guida runt och peka på olika saker.

Två pilotkunder

En av företagets större kunder ville tidigt prova idén och är redan i gång. Nästa pilotföretag står i startgroparna. Nu ska de två företagen få testa och ge feedback.

– Båda hade redan beslutat att bygga upp sitt showroom fysiskt när vi kom in i bilden. Det gör att vi kan jämföra med det virtuella rummet. Vi provar om det håller i verkligheten och utvärderar under sommaren. Då ser vi även var den passar bäst in, vad vi kan konkurrera med. På marknadssidan, tror vi i första hand. Sedan kan den utvecklas för att exempelvis användas vid utbildning hos vissa kunder.

Unik lösning där två världar möts

Rent praktiskt fungerar lösningen som ett dataspel. Kunderna kopplar upp sig till företagets showroom och ansluter med ett VR-headset eller via en webblänk så det körs i browsern. De kan sen se och prata med säljaren och varandra via avatarer.

– Vår lösning är superunik när det kommer till kombinationen VR-headset, cloud och webbläsare. Själva tekniken för att mötas i en virtuell värld finns redan inom bland annat gaming. Men till skillnad från liknande produkter behöver du inte installera en programvara eller ha några speciella krav på den egna datorn. Här ingår hela paketet och det går att styra, starta och stoppa när man vill.

Nu hoppas Andreas att kunderna ska gilla och börja använda deras showroom för att presentera sina produkter. Han menar att utmaningen ligger i att yngre säljare har större förståelse än äldre för virtuella lösningar, har ett mer modernt tänk. Det finns ett motstånd inom vissa företag där ledningen med vd och marknadschefen tillhör en generation som inte är riktigt med på noterna.

– Därför behöver vi referenser för att visa att det verkligen funkar. Det är väldigt dyrt att vara med på mässor. För ett snittföretag handlar det om flera miljoner per mässa. Så den ekonomiska vinsten är drivande, att tjäna pengar. Nu kan kunden minska antalet mässor och göra mässmontern mindre när de kompletterar med vårt virtuella showroom. Efter pandemin är det färre personer som reser till mässor, nu skulle fler kunna vara med virtuellt i stället.

Tog hjälp av Peak för affärsutvecklingen

Andreas har känt till Peak och deras Inkubatorprogram under flera år eftersom de håller till på samma coworking, House B i Åre.

– Jag trodde att de mest stöttade nya startups. När vi för ett år sedan ville ta vårt projekt vidare kontaktade jag dem och fick veta att även etablerade företag kan få stöttning. För oss har det varit bra att ha Peak som bollplank när det gäller affärsutvecklingen, marknad, sälj och paketering. De har också ett stort nätverk med expertkompetens inom olika områden.

En av frågorna som Andreas bollat med Peak är hur de ska agera om det går bra. Om det är läge att knoppa av i ett eget bolag då eller skapa ett nytt verksamhetsområde.

– Vi kan ju vårt område, men de här delarna har det varit bra att få hjälp med. Men allt tar sjukt mycket tid. Vi har ett 20-tal relevanta, befintliga kunder som skulle kunna använda vår lösning på daglig basis. Den största utmaningen är att ändra folks beteende. Att de förstår vinsten med att göra på ett annat sätt. Tiden kanske är mogen för det nu.

Text: Helena Bredberg, Grand North

Bild: Team Peak

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.