Åttakantiga furustolpar från Octowood skyddar djur och planteringar över hela Europa.  

 

Innovation är ett överlevnadsvillkor

Octowood vill leverera nya miljöanpassade el- och telestolpar samt stängselstolpar med garanterat 40-50 års hållbarhet. För att lyckas jobbar de med fältförsök, klimatkammare och experter. Företaget har kontinuerligt vuxit under sina 25 år och innovativt tänkande är en av framgångsfaktorerna.

I Kälarne i Bräcke kommun finns Octowood. Ett företag som tillhör en större företagsgrupp som alla förädlar trä. Det sker ofta på sysselsättningssvaga orter: Marmaverken utanför Söderhamn, Östanå i Edsbyn och i Kälarne i Jämtland. Industrigruppen ägs av Tommy Karlsson och sedan 21 år tillbaka är Leif Berglund vd för Octowood i Kälarne.

– Tillverkning av stängselstolpar är vår största produkt och när jag kom in var den under press. Vi behövde hitta fler kunder och bättre sätt att producera på. Vi har lyckats bra och idag omsätter vi strax över 210 miljoner och vi siktar nu under 2021 att nå 230 miljoner, säger Leif Berglund, vd Octowood.

Miljöaspekterna viktiga

Resan med Octowood har varit en härlig tillväxtresa för Leif och hans medarbetare och som han själv säger så är det mycket roligare att utveckla än att avveckla eller förvalta. Bolaget har inlett nästa fas i sin utvecklingsresa och det är utmanande men inspirerande.

– Hållbarhetskraven och miljöaspekterna är avgörande idag. Vi måste hänga med, både på grund av lagkrav på vår verksamhet men också för att vi vill bidra och hitta nya sätt att producera så hållbart vi kan, säger Leif Berglund.

Utmaningen för Octowood är att de impregnerar sitt trä för att det ska få lång hållbarhet. Träskyddet är förhållandevis miljöfarligt men än så länge nödvändigt. Det Octowood gjort är att tillsätta en coating, alltså ett yttre skydd. Det gör att träskyddet stannar i stolpen och inte kommer ut i naturen.

– Vi har jobbat i några år med att titta på morgondagens impregneringsmetod och de sista åren har varit väldigt intensiva. Vi har utvecklat en egen produkt och sedan tre år tillbaka också börjat producera den, säger Leif Berglund.

Förankring av ny innovation

Eftersom Octowoods kunder förväntar sig att deras stolpar ska hålla i minst 40-50 år så behövs gedigna tester för att kunna garantera detta.

– Vi har jobbat bland annat med accelererande klimatkammare där vi tittar på regn, medeltemperatur, växtlighet i form av svampar och annat och sedan ställer vi in miljön så att den blir tuffare, så att ett år representerar fyra. Utifrån det gör vi beräkningar för att vi ser hur våra stolpar kommer att se ut om tio år, 20 år och så vidare.

För att nå bästa resultat och skapa hög trovärdighet uppdrar Octowood åt andra att göra dessa fältstudier på vetenskaplig grund. De samarbetar med ett universitet i England, med forskningsinstitutet RISE i Sverige och med Svenska Träskyddsföreningen.

 

– Själva coatingprodukten är utvecklad av vår egen ägare Tommy Karlsson tillsammans med Nasko Terziev som är professor på SLU i Uppsala. Sedan har medarbetare här på Octowood bidragit med en stor samlad kompetens, säger Leif Berglund.

Inte spikrak resa

Den största delen av Octowoods produktion går på export, 75 procent, och det är framförallt till Europa där England idag är största marknaden. Med ett företag som är så pass stort och som överlevt länge undrar man så klart om det varit en spikrak väg framåt?

– Inte alls. Två exempel som fått oss att behöva agera och tänka extra är andras beslut. I Början av -00-talet när faxen fortfarande fanns kom ett fax från rälsägarna i Malmö som sa att den 1 april stänger vi tågväxeln i Kälarne. Hade det verkställts hade vi kanske inte funnits kvar i Kälarne.

– Och inför ett riksdagsval kom förslaget om att inför en hög skatt på bekämpningsmedel, vi skulle ha försvunnit med den skatten.

Leif menar att det funnits många tillfällen då han undrat hur bolagets framtid ska te sig. Och det är där Leifs inställning till innovation finns.

– Innovation är ett överlevnadsvillkor. Alla behöver anpassa sig till nya krav och villkor. Det är viktigt att ligga i framkant annars blir man överkörd eller ifrånkörd. Jag ser att det är en form av överlevnadsinstinkt som finns hos många företagare. Även hos oss, säger Leif Berglund.

Text: Marlene Ström

Unsplash: Sandy Millar

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.