Outdoor Buddies startades 2014. Först var tanken att bara ha öppet vintertid och hyra ut i första hand skidkläder. Men ganska snart blev det året-runt-verksamhet och företaget växte till att hyra ut både kläder och prylar för all typ av friluftsliv.
– Vi har skapat en ny marknad. Det finns andra som också hyr ut, men jag skulle säga att vi har gjort hela jobbet kring att bygga en ny typ av verksamhet. Idag är vi ensamma med att ha ett så brett utbud. Vi har allt du behöver för att vistas på fjället, säger Emelie Sellberg.
Företaget omsätter i år runt 3 miljoner kronor, vilket är en fördubbling jämfört med förra året. Verksamheten bedrivs, med både lager och en liten butik, mitt i Åre.
– Konferenssällskap och andra typer av grupper har kanske varit den största målgruppen tidigare. Men med pandemin har vi tappat mycket där. Det intressanta är att det verkligen har exploderat på privatsidan. Med hemester och otroligt många nya fjällturister så har intresset för att hyra kläder och utrustning skjutit i höjden, säger hon.
Innovation mer än tekniska lösningar
För Emelie Sellberg är innovation något nytt som inte gjorts på det sättet förut, plus att det förhoppningsvis är en utveckling och något som förbättrar.
Hon tycker att Outdoor buddies främsta innovation är att de skapat en ny marknad kring uthyrning, men märker att folk har lite svårt att se det som en innovation.
– Vi är innovativa för att vi gör något som inte gjorts tidigare, men när jag berättar för folk vad vi gör så uppfattas det ofta som något så självklart att det inte ses som en innovation. Vi kan märka av det också när vi till exempel ska söka projektpengar eller till exempel vill delta i en tävling kring innovation. Ofta är innovation så förknippat med tekniska lösningar och det glöms bort att innovation kan vara så mycket annat, säger hon.
Nytt uthyrningssystem
På tal om tekniska lösningar så utvecklar företaget tillsammans med Cygni i Östersund just nu ett helt nytt uthyrningssystem. Idag finns nämligen inget bra system för uthyrning av outdoorprodukter. De system som finns är ofta begränsade och klarar inte av alla parametrar som Outdoor Buddies kräver.
– Det är många olika delar systemet ska kunna hantera. Det måste gå att boka exempelvis en jacka även om den just nu är uthyrd och inte befinner sig hos oss. Varje produkt måste vara en unik individ. En produkt som säljs i en e-butik den raderas ju från systemet, hos oss måste den finnas kvar. Dessutom måste det automatiskt läggas in dagar för eventuell frakt och några dagar för tvätt, säger Emelie Sellberg.
Systemet utvecklas i första hand för det egna företaget, men förhoppningen är att de också ska kunna sälja det vidare till andra. Därför har de startat ett eget bolag för arbetet med uthyrningssystemet.
– Jag tror verkligen att fler skulle vara intresserade. Företag som till exempel hyr ut verktyg har idag inga bra system, ofta måste du som kund ringa för att boka din produkt. Även skiduthyrningssystem är generellt dåliga. Och dessutom börjar marknaden för att hyra ut kläder växa, H&M är ett exempel där det är extremt krångligt.
Siktar mot Europa
Outdoor Buddies kunder är främst de som kommer till Åre och hyr på plats, men antalet som hyr och får produkterna hem i ett paket blir allt fler. Marknaden växer i hela Sverige, men kunderna finns även i Danmark och Finland. Att växa i övriga Europa är ett mål på sikt.
– Just nu är vi i ett läge där vi har tagit fram en strategi för hur vi ska skala upp. Tidigare har vi hela tiden växt organiskt, men nu när vi vet hur vi vill växa behövs investerare och kapital för att få det att gå snabbare, säger Emelie Sellberg.