Företagsidén hade legat och grott länge hos Oskar Henriksson. Efter flera år inom logistik och försäljning insåg han att det här med hållbara transporter av försändelser var en framtida knäckfråga. Så föddes iden till ATB Sverige, vars affärsidé är att nyttja resor som redan görs av bilister och resenärer för att transportera paket.
– Vi vill göra skillnad, både för människa och miljö, genom hur vi skickar paket i framtiden, säger Oskar Henriksson, grundare ATB Sverige.
Genom att transportera paket via befintliga resor beräknar företaget att klimatavtrycket för leveranser kan reduceras. Det hela fungerar ungefär som Uber – men för paket eller prylar som ska skickas. Och som så många andra goda idéer är lösningen till synes så enkel. När han berättar om sin idé får Oskar ofta den spontana reaktionen ”att ingen gjort det här tidigare”.
För att komma i närheten av affärsidén behöver vi blicka över Atlanten, till USA, där gig-branschen är väl etablerad och växer så att det knakar.
– Idag har Amazon ett liknande system, men bara för Amazons varor. Men med ATB kan alla skicka allt, vi vill nå alla oavsett var man bor; på landsbygden till exempel. Och det blir inga extra utsläpp för just ditt paket. Bilen, tåget, bussen eller vilken transport som än används ska ju ändå fram, säger Oskar.
Oskar sa upp sig från sitt jobb på Berners i början av Corona-krisen 2020. I ryggen hade han vetskapen om att transportsektorn i Sverige beräknas öka med 50 procent till 2025, liksom det faktum att leveranstider och tillgänglighet varierar stort mellan olika orter och delar av landet.
– Jag behövde en förändring och det kändes som rätt tid att starta ATB. Även inom bilbranschen pratades det mycket transporter och miljö. Och genom åren märkte jag också att det skilde sig mycket åt i hur snabbt man kunde skicka och ta emot paket, beroende på vart man bor. I tidigare jobb använde vi ofta Bussgods som har en genial affärsidé: utnyttja tomma utrymmen i en buss som ändå ska köra folk olika sträckor. Det är där grunden till idén finns.
Processen med att boka en försändelse sker enkelt via en app. ATB har också en Facebook-grupp, där ärenden samlas. Där finns redan 1800 personer som både vill skicka och köra saker dagligen. Oskars största utmaning just nu är nå ut med ATB´s tjänster till flera.
– Det finns en pilot av appen som är igång och testkörs, men det är inget som vi marknadsfört. Trots detta ser vi redan ett uppdämt behov och intresse av att skicka grejer.
– Nästa steg är en nationell lansering och till det söker vi kapital. En annan utmaning är att det ju alltid är kontroversiellt att ge sig in en traditionell bransch. Men samtidigt börjar folk vänja sig vid gig-tjänster, det är många fler som utnyttjar liknande tjänster för tex taxi, hemkörning av mat och andra tjänster idag, än bara för ett par år sedan.
Via ATB-appen blir prissättningen lättförståelig och när det gäller säkerheten krävs legitimering via BankID, liksom att kunden ska godkänna användarvillkoren. På så sätt finns en trygghet både för den som kör och den som skickar.
– Alla ärenden är helt spårbara av ATB, tack vare uppkopplingen via appen.
Och målet inför framtiden är solklart. Efter fortsatt förädling och utveckling av tjänsten ser Oskar att ATB är en aktör som är med och förändrar hela branschen.
– Kommande år har vi gjort ett avtryck i hur transportbranschen ser ut. Vi har bidragit till minskade koldioxid-utsläpp, förenklat processer och vi har ökar tillgängligheten internationellt, avslutar Oskar.