Pär och Conny tar pulsen på Jämtländska innovationer

En innovation behöver inte vara nåt supertekniskt avancerat, det måste bara vara nåt nytt, nåt unikt. Kanske tar du en befintlig produkt och gör en ny affärsmodell eller skapar en tjänst som tänker tvärtom. Det är också innovationer. Och kom ihåg, alla entreprenörer är innovatörer på ett eller annat sätt! Det menar Pär Johansson och Conny Hökfors från LTU Business som i projektet Invest in Innovation kommer till Jämtland Härjedalen för att hjälpa företag och forskare att utvärdera de idéer och innovationer som ligger i byrålådorna.  

– Vi längtar efter att få jobba med bolag som står och trampar och vill nå en framtida marknad. För oss känns det superkul att få lämna Norrbotten och anta oss Jämtland, säger Pär Johansson. 

Pär har rest en hel del i Sverige och jobbat med både företagare, forskare och andra som har innovationer de vill ta ut på en marknad. När vi frågar om Jämtland Härjedalens position som innovativt län säger han; 

– Ni, liksom flera andra regioner har en självbild av att ni ligger efter. När jag jämför med vad jag ser i storstadsregionerna så skiljer ni er åt på en viktig punkt. Ni är sämre på att kommunicera och skryta, det är storstadsborna bättre på. Men att innovera och få ut produkter på en ny marknad, där är ni lika bra som andra regioner! säger Pär Johansson. 

 

Pär och Conny jobbar utifrån en metod som de själva under många år arbetat fram. Den heter IDD (Innovation Due Diligence) och består av tre steg. 

  • Nuläget, identifierar hur långt i processen man kommit och vad som saknas. 
  • Kunden, vi blickar framåt och ser på marknaden och den framtida kunden. 
  • Handlingsplanen, dags att välja, skapa en konkret plan för att ta steget mot affär.

 

Inbakat i de tre stegen ligger metoder och mätverktyg där allt bygger på data, statistik och ett gediget fotarbete, bland annat för att titta på de framtida målgrupperna.  

– Där är det många som fastnar. En innovation tar ofta några år innan den når marknaden och därför måste vi titta på hur målgruppen ser ut om kanske fyra år, inte idag. Det är en jättespännande process, säger Conny Hökfors. 

IDD-metoden är enkel och rakt på sak. Ganska snabbt får entreprenören en indikation på potentialen på innovationen.  

– Entreprenören själv måste lägga tid på att komma framåt i processen. Och vi lägger också tid, både som mentor, coach och expert. Det är en arbetsinsats på ungefär 20 arbetsdagar och det brukar normalt ta mellan två och fyra månader, säger Conny Hökfors. 

Många som följer IDD-metoden får en rekommendation att inte gå vidare med sin innovation. Det kan så klart känns tufft med Pärs erfarenhet är att det i slutändan stärker entreprenören. 

– Vi märker att efter ett halvår eller ett år kommer samma entreprenör tillbaka, då har han eller hon analyserat sina resultat och landat i en ny idé som ofta är mer hållbar och långsiktig vilket är jättepositivt, säger Pär Johansson. 

Peak Regions projekt Invest in innovation syftar till att hjälpa jämtländska företagare att få ta del av utvecklingskapital från EU.  

– Med vårt underlag har de högre chans att få loss kapital. Finansiären har svårt att avfärda våra datadrivna resultat. Det brukar fungera bra både mot privata investerare och EUs Horizon2020. 

 

Text: Marlene Ström
Foto: Gettyimages, LTU

 

Är du intresserad och vill veta mer? Ta kontakt med Daniel Eurenius på Peak Region! 

daniel.eurenius@peakregionsciencepark.se

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.