MYO Make your own,  Salli Skött och Oona von Zweygberk

Hållbart hantverk med globalt fokus

MYO står för ”Make Your Own”. Och det var precis vad grundaren Oona von Zweygberk gjorde för ett och ett halvt år sedan. Hon hade just klivit av karriärkarusellen i Stockholm för att vara ledig och åka bräda. Så kom corona och hon blev fast i Åre.

– Jag tänkte att det är lika bra att jag stannar här så länge, och på den vägen är det. Där startade Make Your Own, under coronavåren 2020, berättar Oona von Zweygberk.

MYO Make Your Own gör hantverkskit med fokus på design, hållbarhet och tydliga instruktioner. Köparen får en nybörjarvänlig beskrivning, tillsammans med återvunnet garn och en snygg, användbar formgivning. Det kan till exempel vara ett virkat laptopfodral eller ett överdrag i makramé till en lampsladd. Allt material finns i kitet, och tanken är att alla ska klara att skapa MYO´s design.

Oona startade sitt företag på egen hand, men efter en tid anslöt Salli Skött som produktansvarig och delägare. Än så länge jobbar Salli med MYO enbart på fritiden, därför är det Oona som berättar om företagsidén och planerna för framtiden. Oona har en bakgrund inom event- och techvärlden, senast som licensing manager på Epidemic sound. Jobbet kunde ofta vara hektiskt och innebar även många resor.

– Jag hade virkat mycket i Stockholm, det blev en form av stresshantering och inte minst något att göra på långa resor. Jag fick faktiskt företagsidén på ett flyg, då jag frågade mig varför de bara säljer spel i flygbutikerna. Man kan ju lika gärna pyssla med något.

– Det är meditativt och bra för ens välmående att handarbeta. Det finns till och med forskning som visar att hantverk är bra mot stress.

På plats i Åre, och med ett annat lugn i tillvaron, ville Oona testa idén och ta en ny vinkel på hantverks-kiten hon sett hos de stora kedjorna. Inte minst ville hon komma ifrån de traditionella paketen med garn i neon och akryl. Hennes affärsidé är i stället att tillhandahålla garn av återvunnet material, och med andra, mer trendriktiga färger.

– Det här är inte bara pyssel – det bidrar också till att hålla ett hantverk som virkning levande. Då krävs det att både design och material utvecklas och är i takt med vår tid.

– Jag kom i kontakt med garnleverantören på hantverksmässan i Stockholm i februari 2020, då jag av en slump hittade det här återvunna garnet på flera ställen. Det visade sig vara från en fabrik i Finland, där jag också kommer ifrån ursprungligen, berättar Oona.

Med materialfrågan på plats återstår ändå en del nötter att knäcka innan företaget kan gå framåt med full fart.

– Det är en stor utmaning i början att dela in sig i olika roller, och att komma på alla idéer själv. Och pengar är alltid en utmaning. Vad ska man själv leva av, när man skapar något nytt som inte ännu ger en lön, frågar Oona retoriskt.

För att få bärkraft i företaget fokuserar Oona och Salli på produktutveckling och utökade marknader. En av framgångsfaktorerna är de enkla och lättillgängliga instruktionerna som hela tiden funnits på Instagram, men som nu också lanserats på Youtube. Instruktionerna har redan från början varit på engelska.

– Om fem år hoppas vi kunna vara marknadsledande i branschen. Det är därför alla instruktioner är på engelska redan idag, just för att vi ska kunna växa globalt, säger Oona.

 

Läs mer om MYO på https://makeyourown.se

Text och bild: Trampolin PR

MYO är ett av startup-bolagen i Peak Incubator 21/22. Vill du veta mer om vårat erbjudande och hur vi stöttar startup på sin tillväxtresa – kontakta någon av våra affärsrådgivare eller läs mer här.

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.