Miljömärkning
Paret, som ursprungligen kommer från Stockholm, sökte sig till Åre eftersom man redan hade en stuga här och trivdes bra med den rena luften, naturen och fjället. Några år senare, i mötet med patienterna, började idén om en mildare, miljömärkt fluorskölj ta form. Men det var inte förrän 2016, då de fick kontakt med innovations-coachen Jan Stala, som allt satte fart.
– Vi hade regelbunden kontakt och han hjälpte oss att arbeta mer strukturerat med produktutveckling och hur vi skulle tänka kring marknadsföring. Vi hittade Föllinge hälsoprodukter här i Jämtland, där vi kunde blanda fina råvaror, ta prover och göra labbtester. Det är en liten, trevlig fabrik och det är där vi tillverkar vår produkt idag. Att få den miljömärkt har varit en lång process. Men nu är det klart och vi väntar bara på de nya etiketterna.
Namn och konceptutveckling
Genom projektet Innovation Champions och dess nätverk fick de även råd och stöttning av en marknadsföringsbyrå med miljöfokus. Produkten gick till en början under namnet f-rinse. Det visade sig inte fungera så bra. Nu har man landat i namnet Åretandläkarnas milda fluorskölj.
– Byrån rådde oss att använda Åre i namnet. Det är ett starkt varumärke i sig och det är dessutom lite trendigt, även utomlands, med Å, Ä och Ö. Så nu kör vi på det och för varje ny produkt byter vi bara ut själva produktordet.
Den första idén har också utvecklats till ett helt koncept runt tandhygien. Idag finns planer på att ta fram en serie miljömärkta produkter i samma segment, med snygga, designade förpackningar. Till exempel tandkräm, en annan antiinflammatorisk munskölj, tandborstar etc.
– Vi lägger mycket tid på hudvård och köper gärna flera produkter som kompletterar varandra. Som också är snygga att ställa på hyllan. Här tänker vi att det ska kännas schysst att ta hand om sina tänder på samma sätt och skapa en daglig rutin även för det.