Från nästan utbränd till stekhet ängel

Hans Victor mentor i nystartad accelerator i Åre 

 

Han är serieentreprenören och affärsängeln som gått från succé och nära utbrändhet till omstart i Jämtland med ny lust – och ytterligare framgångar. Hans Victor är just nu högaktuell både som ny mentor i nystartade acceleratorn i Åre och som medgrundare i bland annat två uppmärksammade bolag; FlowMotion Technology/Marsblade med sin patenterade rullskridsko som fått världsstjärnor inom hockeyvärlden att stå i kö när ligorna tog paus och istiderna frös inne, och FirstVet som är världens första, digitala veterinärklinik som växer så det knakar och har över 350 000 aktiva användare. Lysande framgångssagor mitt i coronatider.

Pigga ögon och en stor portion humor. Det är första intrycket av Hans Victor när han beskriver sin väg från juriststudent till affärsängel på högsta nivå. Efter juristprogrammet i Uppsala på 90-talet jobbade Hans på sin pappas advokatbyrå, men kände tidigt att juridik inte var hans grej.

 – Jag ville jobba med mitt största fritidsintresse sport. Min uppsats på juristprogrammet handlade om juridiska aspekter på mediabevakning av idrottsevenemang. Ingen kunde på den tiden så mycket om tv-rättigheter. 

Samtidigt växte nationella och internationella kabel- och satellit-tv-bolag fram och skapade helt nya möjligheter på en snabbt växande internationell tv-marknad. Alla kanaler behövde snabbt innehåll och sport var det som de flesta ville se. Här såg Hans en affärsmöjlighet. 

– Tillsammans med två personer som tänkt samma tanke startades IEC Sports, med idén att sälja tv-rättigheter för idrottsevenemang och här började min bana som entreprenör. 

En flygande start med världsstjärnor

Grundidén var att hitta sportevenemang i Sverige med världsstjärnor som saknade tv-sändningar. Teorin var att även om världsstjärnorna inte var populära i Sverige så borde ju länderna där världsstjärnorna var stora vilja sända. 

Vi letade oss fram till Swedish Open i badminton med många asiatiska stjärnor i startfältet. Vi tecknade avtal med arrangören om att sälja sändningsrättigheter och åkte på vinst och förlust till en tv-mässa i Monte-Carlo. Bolaget lyckades där snabbt sälja evenemanget till ett antal asiatiska tv-kanaler för mycket pengar. Vi började snabbt förstå att det fanns en stor marknad och många idrottsarrangörer som behövde hjälp med tv-exponering. Vi fick lära oss längs vägen, som det är för många start ups. Bolaget flög, vi tjänade bra och växte dessutom organiskt utan riskkapital. 

Portföljen växte snabbt och innehöll inom några år ett hundratal idrottsevenemang. Bolaget var mycket lönsamt och det möjliggjorde exit i början på 00-talet. Bolaget såldes i två omgångar för närmare en miljard kronor. Affärer som då skapade stora rubriker i svenskt näringsliv.     

Såg möjligheter i webb-tv

Hans Victors andra bolag var Kamera Interactive, ett av Sveriges första webb-tv-bolag som utvecklades utifrån verksamheten inom IEC och knoppades av i slutet på 90-talet. Affärsidén var i grunden den samma, men nu skulle materialet förpackas för digitala medier och utveckla kunders webbsatsningar genom att erbjuda rörliga bilder för Internet och intranät. Internet sprängde fram och Aftonbladets online-media var en aktör som tidigt letade innehåll och betalade bra för det. 

– Kamera Interactive lyckades säkra globala rättigheter till allt nyhetsmaterial från AP (associated press) och från SNTV. Genom att erbjuda korta nyhetsklipp till online-tidningar började bolaget snabbt generera intäkter i Sverige. Backade av riskkapital i IT-bubblans tid öppnades kontor runt om i Europa och personalhandläggarna jobbade för högtryck. 

Bolaget gick från 5 till ca 100 anställda på ett år. Det börsnoterades och värderades som mest till flera hundra miljoner. Snart stod det dock klart att varken teknik, infrastruktur eller intäkter hängde med. 

– Downsizing blev ett faktum och en tuff period följde som gav oss flera lärdomar. Många som blivit lovade guld och gröna skogar fick istället sparken, för att allt gått för fort. Bolaget lyckades ändå överleva och såldes vidare till en brittisk mediaaktör. 

Nya perspektiv och lärdomar

Nära en utbrändhet flyttade Hans och hans familj tillbaka till Jämtland 2002. Med sig hade han, förutom en ganska stor påse pengar, även kunskapen och erfarenheten från två fantastiska företagsresor på högsta nivå.

– Här tog flera rättesnören form som jag följt genom åren. Ett av de viktigare är att skapa tillit och lust i ett team. Att faktiskt ha kul tillsammans är superviktigt för att lyckas. Men även att ha förståelse för hur man sätter ihop ett team. Rätt personer på rätt plats kräver fingertoppskänsla. Och att hela tiden omge mig med personer som är bättre än jag själv. 

De första åren i Jämtland blev lite av en paus i entreprenörskapet. Med mer fokus på familjen, husbygge och som aktiv i ett antal styrelser. 

– Styrelsearbetet gav mig nya erfarenheter, inte som operativ utan mer som strateg, att se till de stora dragen och vara mer rådgivande. När barnen fick plats på dagis frigjordes mer tid och lusten att hitta på något inom företagsvärlden kom tillbaka. 

Investeringar i tidiga skeden

Hans började titta på att investera i bolag i tidiga skeden. En möjlighet dök upp att förvärva Radiokanalen One FM, som var under rekonstruktion och kanalen köptes för en krona. 

– Med egen bakgrund som programledare i radio och mina tidigare entreprenörserfarenheter kändes det både roligt och utmanande att försöka bygga upp ett bolag lokalt. 

Medfinansiär när bolaget skulle byggas upp igen var Jan Friedman. Friedman, med ett förflutet som Jan Stenbecks högra hand när kommersiella radio- och tv-kanaler rullades ut i Sverige, delade med sig av värdefull kunskap i uppbyggandet. En exit skapades redan efter ett par år, då bolaget såldes för mångmiljonbelopp till MTG.  

Jan Friedman hade, förutom att ha lärt sig mycket under Stenbecks-tiden, även gjort sig ett namn inom e-handel. Genom honom fick Hans vara med på ett hörn, först i Tretti.se och sedan Sportamore.  

– I Sportamore hade jag förmånen att vara med från start och deltog både i finansiering och organisationsbygge. Från sidlinjen fick jag sen som aktiv ägare möjlighet att följa hur ett oerhört kompetent team byggde det som skulle bli Nordens största e-handlare inom sport. En ny framgångsrik exit skapades då bolaget börsnoterades 2015. 

Rätt tajming inom e-handel

Hans berättar att lärdomarna från tiden med Sportamore användes i nästa bolagsbygge. Då behövde tre duktiga, unga entreprenörer vägledning när deras e-handelsbutik med namnet Djurhälsobutiken skulle skalas upp. Bolaget omsatte ett par miljoner, men efter kapitaltillskott, en offensiv tillväxtplan och namnbyte till Vetzoo tog affärerna fart. Bolaget är idag ett av Nordens största e-handelsbolag inom husdjursbranschen och såldes vidare till EQT 2017 för ca 250 miljoner. 

– Bolaget FirstVet knoppades av innan försäljningen. Det var från början en frågelåda på webben som drev trafik till Vetzoo, där veterinärer svarade på frågor. Ett dolt värde som blev världens första digitala veterinärklinik. Efter tre år är FirstVet nu världens största digitala veterinär med över 350 000 aktiva användare.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

Marsblade sätter ny standard

– När inkubatorn i Östersund fick höras talas om mina investeringar i bolag, började de skicka intressanta start-ups till mig. Bland dessa dök innovatören Per Mårs upp med en oerhört spännande rullskridsko. Per och jag fann varandra direkt och startade, tillsammans med min kusin Per Victor, bolaget Marsblade.

För Hans, med sitt brinnande intresse för sport och företagsbyggande, kändes det mer som en fritidssysselsättning att ta vd-rollen och börja bygga det som de redan då trodde skulle kunna bli ett jättebolag. Året var 2011 och bygget skulle visa sig ta något längre tid än beräknat. 

Idag har Marsblade tre skridskoprodukter, både för is och som rullskridsko, med sin patenterade FlowMotionTechnology. Alla är på väg att sätta nya standarder i sina respektive segment. I pipelinen finns även produkter för längdskidor och alpin skidåkning med samma potential. 

Marsblade kan mycket väl bli ett av Sveriges största sportbolag genom tiderna om utvecklingen fortsätter på inslagen linje. 

– Bolaget har haft en fantastisk hjälp från lokalt håll både vad gäller finansiering och produktutveckling. Inkubatorn, Peak Region, Länsstyrelsen, Mittuniversitetet, alla har de tillsammans med ett otroligt team del i den framgångssaga som fortfarande håller på att skrivas.

En affärsängels bästa tips

Hans kan konstatera att tiden som affärsängel gett många nyttiga erfarenheter vad gäller finansiering. Vikten av mjuka pengar och sådd finansiering i starten liksom att hitta “rätt” investerare för att skala upp. Investerare som kan tillföra mer än bara pengar.

–  Jag har också fått en förståelse för hur man skapar exitvägar, hur riskkapital fungerar och i vilka faser ett bolag kan vara intressant för uppköp. Ibland känner jag mig lite som Forest Gump. Jag är en lycklig själ och slumpen har givit mig många fantastiskt roliga och framgångsrika företagsresor. Det är naturligtvis också viktigt att framhålla att jag självklart har många mindre bra affärer bakom mig. Affärer som lärt mig vad man inte ska göra och framförallt vilken typ av människor man inte ska satsa på.

Framtidens nya företagande

Som person är Hans nyfiken på nya områden och branscher, utan någon särskild specialisering. Hans linje har istället varit att investera i trevliga, kompetenta människor med bra idéer. Där bredden i portföljen ger förmånen av ständigt lärande.

– Min senaste investering är inom AI. Förmodligen nästa stora bransch som kommer att genomsyra det mesta. Jag tror också starkt på hälsa, sport, outdoor och turism, clean tech och hållbar, alternativ energi. Här har exempelvis Jämtland naturliga förutsättningar och drivkrafter att utvecklas starkt som en start up-region inom hälsa och hållbar energi.

Nästa generation entreprenörer, menar Hans, är helt klart “start up-generationen”. Det är här framtidens arbetstillfällen kommer att finnas. Med möjligheter att jobba med det man vill och tror på. 

– Det är jättespännande med start ups och satsningar på lokal nivå ute i landet. Det finns en enorm kraft här. Vi måste bara se till att skapa rätt team runt idéer, snabbt testa dem och utveckla vidare. Då kommer vi också att hitta nya sätt att bygga och driva företag, med ny teknik och hållbar framtid i fokus. I hela Sverige.

Text: Pelle Rumert, Helena Bredberg