wivra_petter_S0A1253

Petter Bahlenberg, kundansvarig på Wivra

Pandemin placerade appen i strålkastarljuset

En testversion av kommunikationsverktyget Wivra hamnade hos ett av Östersunds kommuns äldreboende. Wivra-appen är en hubb för alla typer av kommunikation och samtidigt en anslagstavla. Den uppskattades mycket av de anställda som också fått positiv feedback från de anhöriga under testperioden.

– De som provade i Östersund tyckte först att det var en bra app, användbar men inte nödvändig. Men när alla gick på knäna under pandemin insåg de däremot hur mycket tid den faktiskt sparar och hur mycket det underlättade för de anställda, berättar Petter Bahlenberg, nu kundansvarig på Wivra.

När covid-pandemin härjade som värst och behovet av att enkelt och ofta informera och underrätta anhöriga om händelser visade sig Wivra-appen spara tid på äldreboenden. Färre mejl och telefonsamtal till och från anhöriga, som tack vare uppdateringar i appen fick daglig information kring både pandemi och vardag för de boende.

– Framför allt är den enkel för användaren, det är inte en massa krångel och allt finns där smidigt och lättåtkomligt. Var för sig är funktionerna inte unika, men att ha det så samlat och så enkelt som i Wivra, det finns inte på marknaden.

Efter testperioden på Östersunds kommuns boenden drog Petter igång utvecklingen av appen igen. Mycket fanns där, men den behövde bli skalbar på ett bättre sätt för att passa in hos olika företag så de gjorde om programmet från grunden. Fem person är nu med i teamet, fyra boende i Östersund och en i Stockholm, och alla äger lika stor del av bolaget. Målet är att få klart ’front end’-utvecklingen av appen och låta Östersunds kommun köra ut Wivra på fler boenden under första kvartalet 2022. Och det är förhoppningsvis bara början.

Visionen är att alla fem ska jobba heltid med bolaget. För att slippa ta in kapital till löner under utvecklingstiden har de andra heltidsjobb och Wivra utvecklas på fritiden. Slitigt nu, men de tror på att Wivra ska bli något stort.

– Det går åt många timmar för utvecklarna just nu och förhoppningsvis kan vi om två år jobba med det här på heltid allihop. Visst går det långsammare än om vi skulle jobba med bara det här, men det är en trygghet att göra det i lägre takt – och samtidigt ha inkomst.

Tack vare Peak Innovation och deras ”boot camp” för företagare har Wivra nu lyckats lyfta blicken och jobbar med parallella spår under apputvecklingstiden. Petter kikar bland annat på styrelseutveckling och att bygga upp ett ”advisory board”, för att få igång ett bollplank tidigt. De har också fått hjälp med hur man tar in kapital i företaget.

– Det har varit väldigt nyttigt för oss att inte bara stirra på appen, utan även fokusera på företaget. När vi väl kör fullt ut med en skarp produkt kan vi expandera snabbare. Wivra är skalbar nästan i oändlighet och kan användas till mycket annat än äldreboenden.

Läs mer på www.wivra.se

Text och bild: Trampolin PR

Wivra är ett av startup-bolagen i Peak Incubator 21/22. Vill du veta mer om vårat erbjudande och hur vi stöttar startup på sin tillväxtresa – kontakta någon av våra affärsrådgivare eller läs mer här.

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.