Inbakat i de tre stegen ligger metoder och mätverktyg där allt bygger på data, statistik och ett gediget fotarbete, bland annat för att titta på de framtida målgrupperna.
– Där är det många som fastnar. En innovation tar ofta några år innan den når marknaden och därför måste vi titta på hur målgruppen ser ut om kanske fyra år, inte idag. Det är en jättespännande process, säger Conny Hökfors.
IDD-metoden är enkel och rakt på sak. Ganska snabbt får entreprenören en indikation på potentialen på innovationen.
– Entreprenören själv måste lägga tid på att komma framåt i processen. Och vi lägger också tid, både som mentor, coach och expert. Det är en arbetsinsats på ungefär 20 arbetsdagar och det brukar normalt ta mellan två och fyra månader, säger Conny Hökfors.
Många som följer IDD-metoden får en rekommendation att inte gå vidare med sin innovation. Det kan så klart känns tufft med Pärs erfarenhet är att det i slutändan stärker entreprenören.
– Vi märker att efter ett halvår eller ett år kommer samma entreprenör tillbaka, då har han eller hon analyserat sina resultat och landat i en ny idé som ofta är mer hållbar och långsiktig vilket är jättepositivt, säger Pär Johansson.
Peak Regions projekt Invest in innovation syftar till att hjälpa jämtländska företagare att få ta del av utvecklingskapital från EU.
– Med vårt underlag har de högre chans att få loss kapital. Finansiären har svårt att avfärda våra datadrivna resultat. Det brukar fungera bra både mot privata investerare och EUs Horizon2020.
Text: Marlene Ström
Foto: Gettyimages, LTU