Smarta destinationer samlar kunskap om gästen för att utveckla nya hållbara värden

Lars-Börje Eriksson, för många mer bekant som Bulan, bronsmedaljör i super-G vid OS 1988 i Calgary, driver sedan fem år tillbaka Geztio – en digital plattform som kopplar ihop gästen och företagen på en destination.  

 
Genom en app och en analysplattform kan turistföretag, destinationer och evenemang skapa bättre gästupplevelser. Genom appen får de en marknadsplats för att sälja och marknadsföra sitt erbjudande och samtidigt som de får ny kunskap om gästen utifrån den anonymiserade data som samlas in och analyseras.

Det ger till exempel deltagande företag möjligheten att skapa anpassade erbjudanden som skräddarsys utifrån analys av dataspår de besökande gästerna på en destination lämnar efter sig när de handlar och söker information.
Det var under arbetet som vd för Åre Destination mellan 2008 och 2013 som Bulan identifierade ett antal problem i utvecklingen av kommersiellt framgångsrika produkter och tjänster på turistdestinationer. Tanken på ett digitalt verktyg för att samla in mer information föddes.

– Jag såg värdet av att förstå kunderna för att kunna produkt- och tjänsteutveckla. Vore det inte bra om det fanns ett ställe där man kan köpa allt på en gång?  

Forskare på Mittuniversitetet hade börjat utveckla tekniska lösningar för det Bulan och destinationsbolagen efterfrågade.

– Jag ville göra ett försök att kommersialisera detta och frågade forskarna om de ville vara med på resan.  

Forskarna bidrog med kunskap och algoritmer och blev delägare i det nystartade företaget. När såddfinansieringen var löst efter tre år kunde Geztio påbörja affärsutvecklingen av plattformen. Bolaget har därefter tagit in ytterligare pengar. Appen har funnits med under event som alpina VM i Åre 2019 och VM i skidskytte i Östersund 2019. Under 2020 använde Ski Tour appen, en del av FIS Cross-Country World Cup, och sålde 20 000 biljetter.

Geztio vill bidra till utvecklingen av hållbara destinationer, som möjliggör att människor kan leva och verka där de bor genom att utveckla turism och kommersiellt framgångsrika erbjudanden på attraktiva platser. Målet är att etablera Geztio som den ledande digitala plattformen för destinationer i Sverige och Norden. Det målet har en femårshorisont. Därefter vill Bulan ta klivet vidare ut på den globala marknaden.

– Nu står vi inför att hitta nästa steg och kunna skala upp. Vi hoppas på att få kunskaper och muskler till detta genom vårt deltagande i PEAK Accelerator. 

Fram till 2020 var vårt go to market fokus att erbjuda appen till arrangörer av evenemang för att därefter etablera oss på destinationerna. I mars kom ett oväntat hinder i den utvecklingen när alla evenemang blev inställda på grund av en global pandemi. Geztio fick snabbt ställa om verksamheten och inriktningen.

– Nu fokuserar vi på destinationer. Att hemestra har ju fått en boost. Vi är hoppfulla inför vintern.  

Post-Corona kommer vi fortsätta vår expansion mot stora evenemang. Den största utmaningen just nu är kapitalförsörjningen för att ha tillräckliga resurser att expandera internationellt. Även kompetensförsörjningen är en viktig framgångsfaktor för fortsättningen, säger Bulan.

Deltagandet i PEAK Accelerator kommer i ett bra läge. Acceleratorprogrammet erbjuder värdefulla kontakter med mentorer med lång erfarenhet av att skala upp verksamheter internationellt. Bulan och Geztio är startklara och beredda att satsa allt för att vinna det här racet, och bli världsmästare igen.

Text: Team PEAK Accelerator 

Bild: Unsplash Tamara Schipchinskaya, Tom Ohlin, Sam Max.

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.