Formulera ditt syfte med The Golden Circle

The Golden Circle är en modell skapad av entreprenören Simon Sinek och används för att engagera och inspirera genom att tydliggöra ditt företags syfte.

Vad är det som gör din affärsidé meningsfull för människor över hela världen? Utmana dig och ditt team genom att konstant ställa frågan ”varför, varför, varför” tills ni når kärnan och den verkliga drivkraften bakom ert företag. Företag med tydliga värderingar kan oftast förklara sitt existenssyfte. Om du kan tydligt förklara ditt företags värderingar, det vill säga varför kunder bör välja just ditt företag istället för konkurrenterna, har du nått långt. Kom ihåg att det inte handlar om priset på din tjänst eller produkt, utan om värdet den tillför.

Genom att alltid starta med frågan ”varför” när du kommunicerar, kan du skapa en djupare emotionell koppling mellan kunden och ditt varumärke.

Simon Sinek, entreprenören och TED-talkprofilen, pekar på att nyckeln ligger i hur vi kommunicerar. Han introducerade ”The Golden Circle” för att illustrera detta, där kärnan är ”varför”, omringat av ”hur” och ytterst ”vad”.

  1. Varför: Drivkraften bakom och anledningen till att du gör det du gör.
  2. Hur: Din unika metod eller strategi.
  3. Vad: Dina specifika tjänster och produkter.

Många företag kommunicerar utifrån och in genom att börja med ”vad” – produkten de säljer – för att sedan berätta hur fantastisk produkten är och varför kunden borde köpa den. Men några få företag vänder på det och börjar sin kommunikation med ”varför”.

Ditt ”varför” bör vara enkelt och tydligt

  •  undvik komplicerad jargong eller tekniska termer.
  • Håll det kort och koncist.
  • Det bör vara lätt att omvandla till konkreta handlingar och beslut
  • fokusera på hur din affärsidé och ambitioner positivt påverkar människor och världen som helhet.
  • Ditt ”varför” bör andas din identitet och helst kunna sammanfattas i en enda mening med en ton och känsla som speglar ditt varumärke.

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.