Carcare rullar ut sin systemlösning på den europeiska bilmarknaden

Carecare är bolaget som på kort tid nått stora internationella framgångar. Med sin innovativa, molnbaserade lösning hjälper de bilåterförsäljare att effektivisera sina processer från inköp till leverans. Efter bara tre år är de idag marknadsledande i Sverige och har etablerat sig i flera europeiska länder.

–  Vi löser ett komplext problem som gör att bilhandlare får bättre kontroll och kan minska sina kostnader. Genom att kombinera kunskap inom både IT och bilbranschen har vi skapat ett unikt försprång inom en smal nisch, berättar Lars Eriksson som är företagets vd. 

Idén som blev ett nytt bolag

Men vi backar tillbaka några år. Lars Eriksson drev kommunikationsbyrån Aloq tillsammans med Andreas Rödin. De hade flera kunder inom bilbranschen där de anlitades för IT-utveckling och digital marknadsföring. En av kunderna frågade efter ett systemstöd för att minska sin kapitalbindning i samband med stora lager av begagnade bilar. 

– Vi sonderade marknaden och såg att det fanns manuella system, men vi tänkte att det måste gå att göra smartare. Efter ett antal månader och hårt arbete hade vi en lösning. Via en annan bilkund, Berners, fick vi testa vår produkt. Därefter tillfrågades fler Volkswagen-återförsäljare där nästan alla visade stort intresse.

Duon beslutade att bryta ut idén från Aloq och satsa vidare i ett nytt bolag, Carcare, med Lars på heltid som vd. De attraherade investerare och tog in en extern styrelse med toppkompetens från bland annat Cognizant och från Koenigsegg.

– Strategiskt var vi bra kittade och arbetade metodiskt med ägardirektiv, styrelse och management. Vi behövde skapa tillväxt snabbt, annars skulle någon annan göra det. Vi hade ett försprång och strategin var att få in nya och olika kunder fort.

Fokuserat och målmedvetet

Lars berättar att bolaget totalt fått in kapital vid tre investeringsrundor och nu satsar på att fortsätta bryta ny mark utanför Norden. Att arbeta målmedvetet och fokuserat i alla led är hans nyckelord.

– Det är ett stort problem som vi kan lösa för våra kunder, men tajmingen måste vara rätt. Vi försöker följa omställningen till fossilfria fordon vilket ofta sker landsvis. I Sverige och Norden där vi började finns ett stort incitament för att sträva mot ett fossilfritt samhälle. Det driver fokus mot begagnatmarknaden, där vi ser vår tillväxt.

Tårtbitar i processen

Problemet som Lars beskriver, är att det kostar pengar ju längre en återförsäljare har bilarna i lager. Från att de köps in ska de levereras så fort som möjligt. Den tekniklösning som Carcare utvecklat kan liknas vid en tårta där varje del i processen har en bit. Genom insamling av data från olika håll får återförsäljaren full koll på var fordonet befinner sig och om något behöver åtgärdas.

– Systemet är automatiserat och säger till när något avviker, när bilar stannar upp i kedjan. Då först behövs en manuell handpåläggning av bilhandlaren. Det här fungerar bra om man omsätter mer än 400 bilar per år. Därför riktar vi in oss på kunder i den storleken.

Lars och Andreas första tanke med bolaget var att satsa i fem år och därefter ha en exitstrategi. Men de insåg ganska snart att det här var väldigt roligt och lärorikt. Nu har de lagt om planen och driver företaget långsiktigt för att växa marknad för marknad.

Moderniserar bilbranschen

Carcare har satt höga finansiella mål i framtiden. Under hösten har företaget även satsat på den brittiska marknaden och ser stor potential där.

– Vi har fått en bra start där. Nu måste vi bevisa att vi kan ta mark utanför Norden och att få tillväxt där blir en första milstolpe.

Visionen är att alla företag som säljer bilar ska automatisera sina arbetsflöden och bli mer lönsamma, kostnadseffektiva och moderna. Lars poängterar att de fortfarande är väldigt små och ständigt utvecklas.

– Bilbranschen är eftersatt rent tekniskt och klimatfrågan ställer krav och driver innovation. Vi är långt ifrån klara. Som SaaS-bolag (Software as a Service) går utvecklingen fort. Vår lösning är unik och komplex. Den skulle i framtiden kunna appliceras på andra marknader som hanterar risker, till exempel fastighetsbranschen eller bankväsendet där det finns mycket att göra för att automatisera arbetsflöden. Men just nu har vi valt att behålla fokus på bilbranschen.

Nominerad till Innovation Champion

– Det är jätteroligt att bli uppmärksammad för vårt arbete. Vi sitter ju mest på kontoret och jobbar. Vi har hittat något unikt och har en space där vi kan verka och vara först. Där vår kunskap från datasfären och bilhandeln gett oss ett försprång och stora möjligheter.

Text: Helena Bredberg, Grand North

Bild: Grand North

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.