En innovation som gör det enkelt att välja rätt mat i butiken

Allt fler konsumenter behöver veta vad maten innehåller. Det kan bero på matallergier och överkänslighet eller andra preferenser som är relaterade till hälsa, värderingar eller religion. Men det är inte alltid så lätt att ha koll på vad produkterna egentligen innehåller. EasyScanning är en teknisk lösning som kan få stort genomslag och underlätta valet av produkter redan i butiken.

Bakom innovationen EasyScanning står Joel Karlsson Dahlberg, en ung idérik entreprenör i Östersund. Till vardags arbetar han på bank och är ett av Peak Innovations inkubatorbolag. Hans idé gick nyligen vidare till riksfinalen i Venture Cup som årets Impact Maker 2024.

– Med EasyScanning ska du lätt kunna spåra de allergener eller andra preferenser som du, ditt barn eller en bekant har. Skyddet är unikt designat för individuell användning. När du självskannar varan i butiken får du upp en varning och kan enkelt förhindra ett felaktigt köp. Du blippar, väljer om du vill lägga till eller ta bort beroende på varningen och betalar. Enkelt, snabbt men framför allt tryggt och säkert.

Tanken bakom innovationen har enligt Joel hela tiden varit att förbättra möjligheten för konsumenten att göra trygga val. Utan att behöva läsa igenom varje innehållsförteckning och ibland chansa på att det ska gå bra.

 – Jag jobbade själv en tid i en ICA-butik och upplevde att många frågade om innehållet i olika produkter. Det tog ofta lite extra tid att ta reda på och ge den kundservice som behövdes. Då såg jag nyttan med att hitta ett enklare, tryggare sätt för konsumenten och samtidigt mer kostnadseffektivt för butikerna. Dessutom är både jag och min bror väldigt allergiska. Så det ligger mig varmt om hjärtat att bidra med något som gör skillnad för andra.

 

Stort intresse från branschen

Idag finns en pilot av appen som visar i mobilen hur den kommer att se ut. Nästa steg blir att ta fram en MVP (minimum viable product). Det är ett bra sätt att snabbt komma vidare i utvecklingen och samtidigt testa den på användarna. 

Och intresset har varit stort från start. Joel har på kort tid lyckats etablerat kontakter med ett antal Ica-butiker och för diskussioner med två stora aktörer. Drivet och entreprenörsandan har han naturligt, nyfikenheten och viljan att prata med och lära känna andra människor gör att han också har lätt för att knyta nya kontakter. Något som öppnat många oväntade dörrar.

– Vi vill integrera EasyScanning hos de stora kedjornas. Den här lösningen skulle både spara massor av tid för personalen och ge kunderna snabb, tillförlitlig information. 

”Digital magnetism”

Det unika med Joels idé är det han kallar ”digital magnetism”. Att profilen bygger på en modell som kan liknas vid plus- och minuspoler, där märkningen av olika ämnen avgör om de stöts bort eller fäster. Preferenserna kan göras mer detaljerade än likande lösningar på marknaden och har högre säkerhet.

– Min filosofi är att allt kan förbättras och att det bara finns möjligheter. Jag har hundratals idéer i huvudet, men har lärt mig att fokusera på en sak i taget. När vår lösning är i gång och används ser jag flera olika spår för att utveckla den vidare, det kan vara med översättnings-, uppläsnings- eller förstorningsfunktioner. Men det kommer senare.

Ett inkubatorbolag hos Peak

Kontakten med Peak Innovation och att bli antagen till inkubatorprogrammet har betytt mycket för Joel och utvecklingen av EasyScanning.

– Jag har haft otroligt stor nytta av Peak, både som bollplank i utvecklingen och inför pitchar och tävlingar. De har hjälpt mig med strukturering, motivation och att komma vidare till nästa steg. Utan dem hade jag inte varit där jag är nu. De har bred kunskap och ett extremt värdefullt kontaktnät, både för mig som är ny med en idé och för etablerade företagare. 

 

Text: Helena Bredberg, Grand North

Bild: Team Peak

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.