Outdoor Buddies bygger unik plattform för att optimera hållbar uthyrning

När Emelie och Magnus Sellberg startade sitt företag i Åre med uthyrning av friluftskläder för tio år sedan var de banbrytande, långt före sin tid. Men omvärlden har hunnit i kapp, den cirkulära ekonomin är accepterad och det är fokus på hållbarhet. Outdoor Buddies har hela tiden trott på sin idé, vuxit av egen kraft – och varit helt rätt ute sedan start. Nu är de högaktuella med sin utveckling av en helt ny teknisk lösning för att kartlägga produkternas hela livslängd från inköp, uthyrning och tvätt till reparation och återvinning.

Idag är Outdoor Buddies ett väletablerat bolag som ger företag och privatpersoner möjlighet att uppleva naturen på ett säkert, ekonomiskt och hållbart sätt. Inom sitt område har de format en unik, cirkulär affärsmodell där de hyr ut och säljer såväl kläder som utrustning för skidåkning och friluftsliv. De ses som en förebild i branschen, både i och utanför Sverige.

En hållbar idé

Företaget grundades 2014 och hette då Rent a plagg. Namnet ändrades 2020 till Outdoor Buddies, som ett steg mot att nå utländska kunder och spegla ett bredare sortiment. Idén till företaget fick de när de stod i liftkön och tittade på vad folk hade på sig.

– Det borde gå att hyra utrustning i stället för att köpa tänkte vi, men kunde inte hitta något företag som sysslade med det. Sedan gick det snabbt, från prat till start. Vi var några år för tidiga. Då pratades det inte om hållbarhet på samma sätt som nu, berättar Emilie.

Med stort driv och sina olika bakgrunder – Magnus med 20 års erfarenhet av outdoor-branschen och Emelie med ett förflutet som hoppryttare och inom event – har de format sina roller i bolaget. Hon är den företagsdrivande som har hand om ekonomi och daglig drift medan han ansvarar för sortiment, system, prislistor och hållbarhet.

Under åren har andra aktörer försökt nischa sig inom området, men inte lika långsiktigt som Outdoor Buddies. Genom att samarbeta med andra organisationer och företag såsom STF fjällstationer, guideföretag, event- och resebyråer har målgrupperna breddats.

– Vi kan hjälpa de här grupperna att sänka tröskeln för att genomföra större event på ett hållbart sätt, förklarar Emelie.

Teknisk lösning för att spåra produkter

Målsättningen har alltid varit att hitta nya, bättre sätt att utvecklas. Att skapa en större marknad. Ett bra exempel på det är den nya tekniska plattformen för uthyrningssystemet som kommer att testas i skarpt läge under vintersäsongen 2023-24. Systemet möjliggör i första hand uthyrning i stor skala. Det bygger på att varje enskild produkt har en unik identitet, med helt egen historik baserad på faktisk användning. Det öppnar också upp för möjligheten att generera ett så kallat digitalt produktpass (DPP) med produktinformation om bland annat hållbarhet.

– I fyra år har vi jobbat med systemet, varav de två senaste inom projektet ”Cirkulär Produktanvändning” som finansierats av Vinnova, Formas och Re:Source. Vi behöver det för att kunna växa och vara redo för framtiden. Här har vi satt ihop ett team av utvecklare och designers för att bygga plattformen utifrån våra specifika kunskaper och önskemål. Tanken är att även andra i framtiden ska kunna använda plattformen, exempelvis samarbetspartners såsom materialutvecklare, intressenter och producenter, förklarar Magnus.

Planer på egen kollektion

Outdoor Buddies ambition är att fortsätta växa med vinst. Emelie berättar att de fattat ett strategiskt beslut att inte ta in riskkapital utan växa organiskt och finansiera sin utveckling. Det nya systemet är en del av det med målet att kunna öka andelen utländska gäster och så småningom även expandera utanför Sverige.

I planerna finns också idén att ta fram en specialanpassad klädkollektion för uthyrning. Här pågår samtal med en större, internationell tillverkare i branschen.

– Då handlar det om att redan i designprocessen bestämma hur plaggen ska se ut, hur de ska sys och vilka material som ska användas för att de ska hålla länge och enkelt kunna repareras. Vi hoppas att det blir verklighet.

Nominerad till årets Innovation Champion

– Det är såklart kul att bli nominerad. Själva uthyrningen är inte innovativ, men sättet att jobba fram en ekonomiskt hållbar modell är helt unik inom branschen. Här har nytänkande varit en förutsättning.

Emelie och Magnus menar att de tillsammans är ett bra team som kompletterar varandra, så att det hela tiden händer något. Att det alltid går att komma framåt.

– Jag är väldigt envis och Magnus har en extremt hög arbetsmoral. Vi skiljer oss nog från många andra par som driver företag tillsammans eftersom vi inte blandar ihop våra arbetsroller med privatlivet. Det har varit en av våra framgångsfaktorer.

Text: Helena Bredberg, Grand North

Bild: Outdoorbuddies

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.