Railfinder utvecklar unik tågbokningssajt i Åre​

Zuzana Kabelková, kommunikationsansvarig på Railfinder och Stefan Lindbohm grundare och vd på Railfinder.

Stefan Lindbohm är tech-entreprenören bakom startup-bolaget Railfinder. Ett företag som vill göra det möjligt att resa mer hållbart genom att tillgängliggöra bra tågresor i Europa. Behovet finns och efterfrågan på klimatsmarta resor kommer att öka.

– Det som skiljer vår produkt, som snart lanseras i testversion, från andra på marknaden är att vi löser grundproblemet; att hitta trevliga resor utifrån parametrar som komfort, upplevelse och pris. Att flyga är inte hållbart och vi behöver flyga mindre, men inte resa mindre. Trenden att fler tar tåget för internationellt resande är redan tydlig och vi vill bidra till att den accelererar.

Potentialen är stor. Här räknar företaget med att skapa konkret nytta ur ett hållbarhetsperspektiv. Ambitionen är att Sveriges flygresor ska halveras, vilket innebär en minskning av Sveriges totala utsläpp med 2,5 procent.

Krångligt att hitta trevliga tågresor

Stefan fick idén till Railfinder när han själv skulle resa med tåg från Duved till Chamonix. Det tog många kvällar att hitta och sy ihop tågresorna så som han ville ha dem, och Stefan tänkte att han måste ha missat något. Så svårt ska det inte behöva vara. Tågresan visade sig bli riktigt fin med vackra vyer att njuta av, bra standard på vagnarna, det gick att jobba under resans gång och sova gott på nattåg utan byten. Väl framme var han utvilad och hade haft en genomgående trevlig resa. Och där fanns affärsidén.

Utvecklat egen teknisk lösning

På bara ett år har startup-bolaget Railfinder gått från tanke till en näst intill färdig produkt. Företaget har utvecklat en egen teknisk lösning som gör sökningen enkel. Inom kort lanseras en testpilot med en rad parametrar inbyggda som snabbt sållar fram resultat där bland annat bekvämlighet, färre byten och nattåg prioriteras.

 

– Våra sökresultat innehåller resor med olika kombinationer av kriterier för den dag du ska resa och rankar de bästa alternativen. Du ser enkelt hur resan fördelas mellan till exempel dag- och nattåg och kan välja det alternativ som passar bäst för dig. Väldigt många bra resvägar är möjliga, men ingen annan tjänst visar dem.

Attrahera investerare

När testpiloten har lanserats ska bolaget genomföra en extern investeringsrunda. Det möjliggör nästa steg som är att introducera möjligheten att boka och köpa biljetter. Den stora poängen här är att snabbt hitta och kunna köpa de bästa biljetterna utifrån en variation av tågluffarkort, periodkort, platsbokningar och traditionella biljetter.

– Vi för samtal med ett antal investerare som visar ett starkt intresse och lägger mycket fokus på att hitta rätt matchning med gemensamma värderingar. Vår ambition är att bli den självklara tågbokningssajten, först på den svenska marknaden och därefter i hela Europa.

Åre som startup-miljö

Stefan är ursprungligen från Stockholm och bosatte sig i Åre för några år sedan för tillgången till natur och en högre livskvalitet. Han har ett förflutet inom tech-världen som utvecklare och organisationscoach, och har även en lyckad entreprenörsresa i en klimatstartup med försäljning bakom sig.

Med den erfarenheten startade Stefan förra året Railfinder som han nu driver tillsammans med Zuzana Kabelková. Stefan har rollen som vd och ansvarig för produkt och teknik, medan Zuzanas ansvarsområde är marknadsstrategi, kommunikation och pr.

– Nu söker vi en tredje nyckelperson som ska ansvara för de operationella frågorna kopplat till partnerskap och biljettförsäljning. Planen när vi fortsätter att rekrytera till teamet är att anställa både från närområdet och på distans. Kanske kan vi till och med locka några att flytta hit.

Drivkraften är att vara hållbara

– Vi jobbar för att vara framtidens hållbara startup. Utöver att vi finns på en plats vi själva vill bo och leva på, räknar vi in ledarskap, formella strukturer och företagskultur i ett hållbart företagande. Här att det förnuft och den långsiktighet som finns i företagskulturen i Jämtland en viktig del.

Bolaget har en tydlig värdegrund och vill vara hållbara både genom sin produkt och modellen de format för att driva företaget.

– Vi har en bolagsordning som säkerställer att företaget ska skapa värde för fyra intressenter som berörs av vår verksamhet; förutom aktieägarna även kunder, anställda och planeten. Det gör att hållbarhet präglar beslutsfattandet redan i styrelsearbetet.

Peak Innovation och nätverket

Stefan berättar att de haft stor nytta av Peak Innovation och den tillhörighet i regionen som de fått. Extra värdefullt har nätverket runt Peak varit, med de personer och aktörer som ingår.

– Flera av våra investerare har vi fått kontakt med direkt eller indirekt genom nätverket. Vi har också kunnat bolla tankar med Peaks affärsrådgivare, frågor som jag inte haft någon annan i bolaget eller i Åre att prata med om. Det har betytt mycket för oss.

Text: Helena Bredberg, Grand North

Bild: Railfinder

Jag anmäler mig som medlem i Peaks nätverk för nyheter, event och nätverkande.